Frågor och svar
Vad är spotpriset på elbörsen just nu, idag och i morgon?
På elprisetjustnu.se hittar du dagens timspotpriser. Efter klockan 13:00 kan du även se morgondagens priser.
Jag har strömavbrott, vem ska jag kontakta?
Vi önskar att vi kunde hjälpa dig, men det är tyvärr helt och hållet en fråga du måste ta med din elnätsföretag. De ansvarar för elledningarna där du bor.
Hur byter jag till Fjällbacka Solpark?
Vi vill att det ska vara så enkelt som möjligt för dig att byta till oss och därför sköter vi hela bytet åt dig. Du behöver inte oroa dig för eventuella bindningstider hos din nuvarande elleverantör – vi kollar upp det åt dig och ser till att bytet sker så fort som det är möjligt.
Vad är det för el jag köper av er?
All vår solkraft produceras i Fjällbacka Solpark. Den kompletterar vi med 100% förnybar el i form av vind- och vattenkraft som vi köper på elbörsen Nord Pool.
Vad erbjuder ni för elavtal?
Vi har valt att enbart erbjuda rörligt elavtal med rörligt inköpspris utan bindnings- och uppsägningstider. Det har visat sig mest fördelaktigt för konsumenten över tid.
Vad är rörligt inköpspris?
Hos Fjällbacka Solpark är det pris du betalar för elen baserat på vår självkostnad för att köpa in den. Det pris du får betala baseras på när din förbrukning sker på dygnet och vad spotpriset är just då.
Har ni några ny-kundsrabatter?
Vi har valt att inte arbeta med lockpriser som sedan försämras ju längre tiden går. Alla våra kunder ska ha schyssta elavtal oavsett om de är nya eller har varit lojala under flera år.
Hur mycket kostar elen?
Ditt elpris varierar från månad till månad baserat på hur din elförbrukning sett ut och hur elpriset på marknaden har varit. Generellt brukar de flesta använda mer el på årets kalla månader och får därmed något högre elräkningar då.
Hur får jag min faktura?
Du får din faktura via e-post varje månad. Vi fakturerar i efterskott för föregående månads förbrukning. Om du önskar E-faktura eller autogiro kan du registrera detta hos din bank. Om du mot förmodan önskar pappersfaktura så hjälper vi dig med det. Vi ser dock helst att våra kunder väljer att få sin faktura digitalt. Det är både mer kostnadseffektivt, bättre för miljön och mycket säkrare att den kommer fram i tid.
Jag har inte fått min faktura!
Vi skickar ut våra fakturor i början av månaden. Om du tror att din faktura hamnat på vift så är det bara att kontakta oss så hjälper vi dig! Det säkraste och snabbaste sättet att få din faktura är digitalt per e-post eller som e-faktura.
Varför får jag fakturor både från Fjällbacka Solpark och från mitt elnätsföretag?
Som elkund har du två olika avtal. Det första är ett elhandelsavtal med oss som avser elen du förbrukar. Det andra är ett elnätsavtal med det elnätsföretag som äger elnätet där du bor. Elnätsföretaget skickar en separat faktura för sin del.
Jag ska flytta, hur gör jag med mitt elavtal?
När du ska byta bostad ska du i god tid först anmäla din flytt till ditt nuvarande elnätsföretag, som läser av din elmätare och informerar oss om din mätarställning samt vilket datum du flyttar. Glöm inte att teckna ett nytt elnätsavtal på den nya adressen!
För att få med dig elavtalet till din nya adress behöver du i god tid meddela oss den nya anläggningsadressen på ditt nya elnätsavtal samt när du flyttar in.
Vi är två personer som flyttar in, hur gör vi med elhandelsavtalet?
Det är bara en av er som kan stå på elhandelsavtalet hos oss, det ska vara samma person som står på elnätsavtalet.
Kan jag anmäla flytt i efterhand?
När du flyttar ut från en bostad står du som betalningsansvarig till dess att flytten har registrerats. Om du har glömt att anmäla din flytt ska du göra det så fort som möjligt. Har du inte anmält din inflyttning i tid finns det en risk att elen i din nya bostad är avstängd.
Hur fungerar ångerrätt?
För avtal tecknade på distans gäller lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Det innebär att du har rätt att ångra ditt avtal inom 14 dagar från att avtalet ingicks med oss. Du behöver inte ange något skäl till varför du ångrar ditt avtal. Du kan utöva din ångerrätt genom att meddela oss på valfritt sätt. På konsumentverkets hemsida finns ett formulär som du kan använda om du hellre vill det. Du hittar det här.
Vart kan jag vända mig om jag har klagomål?
Har du klagomål eller andra synpunkter vill vi att du kontaktar oss på kundservice@fjallbackasolpark.se.
Hur hanterar Fjällbacka Solpark mina personuppgifter?
För att vi ska kunna leverera el till dig behöver vi samla in och behandla dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy. Du kan känna dig trygg med att vi alltid tar största möjliga hänsyn till din integritet och behandlar dina personuppgifter med stor försiktighet och omsorg. Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor i detta avseende eller vill göra dina rättigheter gällande.
Vart vänder jag mig för rådgivning om energieffektivisering?
Din kommun har energirådgivare som du kan kontakta. Annan matnyttig information om energieffektivisering hittar du på energimyndighetens hemsida.